Ivo Würzner, directeur Aarnink

“Het gaat om echt ondernemerschap”

Ivo Würzner, directeur Aarnink

“Fijne, betrokken collega’s. Goede externe partners. Het voelt alsof ik hier al jaren rondloop.” Ivo Würzner (58) is sinds 1 april mededirecteur van Aarnink Kunststof Kozijnen en heeft een goede start gemaakt. Hij vertelt over de ambities en uitdagingen in een woelige markt. “We willen ons klaarmaken voor verdere groei.”

Zijn loopbaan begon bij Unilever. Hij deed er nuttige ervaring op en ontdekte waar z’n hart ligt. “Bij een multinational ben je een radertje in het geheel. Ik werk liever bij een familiebedrijf.

Enerzijds kun je de dagelijkse materie overstijgen en de langetermijnstrategie uitzetten en overzien. Anderzijds sta je met beide benen op de grond. Je spreekt iedereen in de organisatie en werkt gezamenlijk aan het realiseren van de uitgezette lijnen. Je ziet welke details bepalend zijn voor succes, krijgt direct informatie over marktontwikkelingen en kunt snel inspelen op nieuwe kansen. Het gaat om echt ondernemerschap.”

Transitie

De afgelopen tien jaar stond hij aan het roer bij Rodruza in Nijmegen, een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in keramische gevelstenen. Een mooie, succesvolle periode. “Rodruza was sterk gericht op de bouwmaterialenhandel. Samen met mijn collega’s heb ik het bedrijf getransformeerd. We hebben een nieuw marketing- en communicatiebeleid opgezet, waarin we ons o.a. meer op architecten gingen richten. We maakten nieuwe, op esthetiek gefocuste collecties en gingen acquisitie plegen. Van een fabrikant van bakstenen werden we een belangrijke ketenpartner voor ontwikkelende aannemers.”

Ambitie: groei

Aarnink staat ook voor een transitie: de ambitie is om verder te ontwikkelen en te groeien. “Samen met mededirecteuren Mark en Stefan Blom wil ik dat realiseren. Bij het eerste gesprek klikte het al meteen. Mark en Stefan hebben veel ervaring en kennen het product, de markt, de klanten en de processen door en door. Mijn ervaring bij onder meer Rodruza zorgt voor een goede match.”

Processen optimaliseren

“Aarnink is een bedrijf met behoorlijk veel complexe processen: verkoop, calculatie, inmeten, werkvoorbereiding, productie, expeditie, montage en service”, vervolgt Ivo. “Het is belangrijk dat deze schakels optimaal op elkaar aansluiten, zodat processen in één keer goed verlopen. Als we daarbij alle kansen benut hebben en snel inspelen op marktkansen, kunnen we het bedrijf klaarmaken voor verdere groei.” Een voordeel is alvast dat Aarnink actief is in veel markten: particulieren, kleine aannemers, woningcorporaties, grote aannemers voor renovatie en grote aannemers voor nieuwbouw. “We zijn dus niet afhankelijk van één markt. Bovendien zijn we een gezond bedrijf, met goede mensen, kwaliteitsproducten en veel marktkennis.”

Woelige markt

Hoe kijkt Ivo naar de marktontwikkelingen? “Door de hoge hypotheekrente, de toegenomen kosten en hoge huizenprijzen staat de nieuwbouwmarkt onder druk. Op de renovatiemarkt was er vanwege de hoge energieprijzen een grote interesse voor verduurzaming. Nu de energieprijzen dalen, worden de hypotheekrente en de financiering hier weer belangrijker. Verder staan de betaalbaarheid, het consumentenvertrouwen en de vergunningverlening onder druk. Het is een spannende tijd. We volgen de ontwikkelingen nauwlettend.”

Relatie met VEKA

Welke rol speelt VEKA bij de ambities van Aarnink? “VEKA is een belangrijke partner, waarmee we uitstekende contacten hebben. Met VEKA kunnen wij al onze klantengroepen een echt A- merk leveren. Het merk VEKA heeft een sterke reputatie: het staat voor kwaliteit. Ook op het gebied van duurzaamheid en productinnovatie loopt het voorop. Zo biedt VEKA SPECTRAL veel variatie en hoge kwaliteit in bijzondere kleuren en afwerkingen. Een interessante ontwikkeling is ook AluConnect: het profielsysteem dat aluminium en kunststof combineert. Het is nog even afwachten hoe dit landt in de markt, maar we zien zeker kansen voor nieuwe esthetische oplossingen.”

Beeldvorming versterken

Het kunststof kozijn heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een duurzaam product waarvan het hele plaatje klopt. “De TCO is gunstig, het wordt zonder CO2-uitstoot geproduceerd en kan vele malen gerecycled kan worden. Voor architecten is duurzaamheid belangrijk.” Daarnaast spelen de esthetische kwaliteiten een rol. “In onze showroom laten we zien wat er allemaal mogelijk is qua kleur en afwerking. Mensen zijn daar echt van onder de indruk. De kwaliteit en de keuzemogelijkheden willen we bij architecten goed onder de aandacht brengen. De AR-tools en VR-tools die VEKA heeft ontwikkeld, kunnen ons helpen om zowel klanten als architecten te ondersteunen bij het keuzeproces.”

Partner voor ontwikkelende aannemers

In de showroom van Aarnink zijn ook prefabconcepten te zien. “We hebben hiervoor partners en klanten waar we mee samenwerken. Prefab biedt veel kansen, zowel voor renovatie/transformatie van oudere woningen naar energieneutraliteit, als voor nieuwbouw en tijdelijke huisvesting.” Net als voor architecten, wil Aarnink ook voor ontwikkelende aannemers een waardevolle ketenpartner zijn. “Door in een vroeg stadium van het project samen te werken, kunnen we aannemers optimaal ontzorgen. Zo kunnen we bijvoorbeeld nadenken over innovatieve montageconcepten met stelkozijnen, waarmee we producten in één keer goed kunnen plaatsen.”

Ook belangrijk: conculega’s

Als directeur schaakt Ivo Würzner op meerdere borden. “Kunststof kozijnen hebben een mooie marktpositie verworven. Om deze positie te behouden en te versterken hebben we ook onze collega’s in de branche nodig. Natuurlijk heeft elk bedrijf z’n eigen marktpositie en ambities, maar we hebben ook gemeenschappelijke belangen. Het is er nog niet van gekomen, maar ik kijk ernaar uit om kennis te maken met collega’s.”