Architect Marc van Engelen: “Strakke, matte kozijnen zorgen voor mooie uitstraling.”

Hoe verleid je potentiële kopers met kunststof kozijnen en kleuren?

Architect Marc van Engelen: “Strakke, matte kozijnen zorgen voor mooie uitstraling.”

Zijn loopbaan begon bij een allround architectenbureau. Ruim twintig jaar geleden stapte hij over naar Kreatuur, een klein architectenbureau onder de vleugels van AM Zeeland in Terneuzen. “Samen met de ontwikkelaars van AM Zeeland zit ik aan het stuur van het project.”

99% van Marcs opdrachten betreft projecten van AM Zeeland. “Het gaat om projectmatige woningbouw: huizen en woongebouwen die meestal bestemd zijn voor de verkoop en soms voor verhuur. Een enkele keer ontwikkelt AM Zeeland voor woningbouwverenigingen.”

Korte lijnen

Voorheen ontwierp Marc ook utiliteitsgebouwen, zoals scholen en bedrijfspanden. Bij AM Zeeland heeft hij zich echter volledig gespecialiseerd in woningbouw. “Ik zit nu heel dicht bij de opdrachtgever. Ook letterlijk, want mijn twee collega’s, die bouwkundig tekenaar zijn, en ik delen een kantoor met de ontwikkelaars van AM Zeeland. Bij een architectenbureau is dat anders: je zit op afstand of werkt op afspraak met de opdrachtgever. Hier zit ik aan tafel met ontwikkelaars, maar ook met aannemers, makelaars en constructeurs en af toe kopers. We werken lokaal, volgens korte lijnen. Dat werkt efficiënt: heel prettig.”

Marktgericht ontwikkelen

AM Zeeland richt zich op de lokale markt. “We hebben diverse projecten onderhanden, waaronder enkele grote plannen. Zo werken we in Terneuzen al 20 jaar aan een nieuwe wijk. Inmiddels zijn hiervoor 1.000 woningen gerealiseerd; in de komende 10 jaar komen er zeker nog 500 bij.” Een mooie én informatieve opdracht. “We krijgen goed zicht op de actuele marktontwikkelingen. Is er te weinig belangstelling voor een specifiek woningtype, dan besluiten we in overleg hoe we het ontwerp kunnen aanpassen op wat de markt wil. Soms is een woning te groot of juist te klein. De prijs-kwaliteitverhouding speelt ook een rol, evenals de afwerking. Gaandeweg het project kunnen we dus door- of herontwikkelen.”

Inspelen op gebruikerswensen

De aanpak die Marc schetst, is kenmerkend voor een architect die in opdracht van ontwikkelaars werkt. “Ik verplaats me in de wensen van eindgebruikers. Met het ontwerp probeer ik ze tot aankoop te verleiden. Eindgebruikers spreek ik meestal pas wanneer ze al gekocht hebben. Bijvoorbeeld als ze speciale wensen voor de afwerking hebben of willen uitbreiden. Feedback krijg ik ook van makelaars. Daarnaast is het interessant om te zien wat mensen later doen met de inrichting, bijv. van hun keuken of badkamer. Wanneer ik met de collega’s van AM Zeeland in woningen kom, vraag ik bewoners ook naar hun mening over bijv. installaties en energieverbruik.”

Kozijnkeuze

In veel projecten van AM Zeeland worden kunststof kozijnen toegepast. “Tien jaar geleden was dat eigenlijk altijd nog hout, terwijl we nu bijna altijd voor kunststof kiezen.” Waar zit ’m dat in? “Deels heeft het met de prijs-kwaliteitverhouding te maken. Potentiële kopers vinden het daarnaast prettig dat kunststof kozijnen onderhoudsarm zijn en bijdragen aan energiezuinigheid. Duurzaamheid speelt voor hen minder een rol, is mijn ervaring.”

Welstandscommissies zijn om

Geen kunststof kozijnen in het project, zeiden welstandscommissies vroeger regelmatig. Marc hoort het steeds minder. “Voor een deel is dat volgens mij te danken aan de fraaie, modernere uitvoeringen, bijv. met VEKA SPECTRAL. Bij welstandscommissies gebruiken we ook weleens het gegeven dat kunststof kozijnen onderhoudsarm zijn. Met kunststof weet je zeker dat de kleur en de uitstraling tot in lengte van jaren behouden blijft. Met hout moet je dat maar afwachten.”

Overal inzetbaar

Marc vindt de veelzijdigheid van kunststof ook een voordeel. “Tegenwoordig kun je er alle kanten mee op, ook qua kleur en textuur van de folies.” Dat laatste is belangrijk, want Marc ontwerpt in diverse stijlen. “Ik ben geen signatuurarchitect; ik kan net zo goed een jarendertigwoning ontwerpen als een hypermoderne villa.” De gekozen architectuurstijl is bepalend; de kozijnen moeten daarbij passen. “Bij een jarendertigwoning schrijf ik witte kozijnen voor. Bij moderne woningen maak ik een keus uit de nieuwe donkere kleuren.”

VEKA SPECTRAL

Voorschrijven van kozijnprofielen en specifieke uitvoeringen is niet Marcs insteek. “Ik bewijs de aannemer daarmee geen dienst. De aannemer moet de prijs maken voor de ontwikkelaar en heeft graag wat speelruimte. Ik probeer dus merkonafhankelijk te zijn.” Uitzonderingen zijn echter mogelijk: “Met kunststof kozijnen is het vaak net als met bakstenen: je wilt die ene kleur of textuur hebben. Het voordeel van VEKA is dat zij binnen de range van betaalbare kozijnen als eerste met de ultramatte uitvoering kwamen: VEKA SPECTRAL. Zo mat en zo strak krijg je hout zeker niet geschilderd. Als het een ultramat oppervlak in een specifieke kleur moet zijn, ben ik daarom VEKA SPECTRAL met het bijbehorende kleurnummer gaan voorschrijven. De aannemer maakt echter de uiteindelijke keus, wel na overleg met mij.”

Er is nog een kleuroptie van VEKA die Marc aanspreekt: “Het is ook mogelijk om profielen met een donkere kunststof kern te gebruiken. Zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde gaat daar een donkere folie overheen. Ook als het raam openstaat, zie je dan altijd een fraai, donker kozijn.”

Drie projecten

Marc heeft tot dusver drie projecten met VEKA SPECTRAL ontworpen. “Van deze drie is onlangs het eerste opgeleverd, maar kopers heb ik nog niet gesproken.” Het opgeleverde project is afgebeeld bij dit artikel, zodat u zelf kunt oordelen.