
Geluiddicht en tochtdicht: een gigantisch verschil!
Na veertig jaar nieuwe kunststof kozijnen
In Nederland valt veel te renoveren. Kozijnfabrikanten zijn regelmatig betrokken bij renovatieprojecten, waarvoor ze nieuwe kunststof kozijnen maken en die vervolgens plaatsen. Wat komt erbij kijken om dat vlekkeloos te laten verlopen? Een bewoner en een projectleider geven het antwoord.
Plaats van handeling: De Heugden in Heerlen: een appartementencomplex met 87 woningen. Vastgoedbeheerder MVGM beheert het complex en schakelde in 2024 Munsterman uit Echt in. Met als opdracht: vervang bij de ramen en buitendeuren alle oude kozijnen door nieuwe kunststof kozijnen en doe dit met zo min mogelijk overlast voor de bewoners.
Informatie
Projectleider Pascal Kaczmarek heeft 25 jaar ervaring in kunststof kozijnen. Hij werkt inmiddels 8 jaar bij Munsterman. Johan Plieger woont zo’n 8 jaar in De Heugden; hij kent alle medebewoners en zij kennen hem. “Als mensen een vraag of probleem hebben, komen ze vaak bij mij. Ze noemen me hier wel eens de onderburgemeester”, lacht hij. “Eerst kregen we bericht dat de oude kozijnen zouden worden vervangen. Maanden later kreeg alle bewoners een brief van Munsterman over de planning, met de datum en het tijdstip waarop de werkzaamheden in hun appartement zouden worden uitgevoerd.”
Voorbereiding: inmeten
Aan die planning ging het nodige werk vooraf. “Ik ben eerst gaan inmeten bij een aantal appartementen”, zegt Pascal. “Dat gaf me een duidelijk beeld: de maatvoering van de kozijnen was in alle appartementen hetzelfde. Verder fotografeerde ik de gevels van de voor- en achterkant van het complex. Hierbij vermeldde ik alle huisnummers en de verdiepingen. Dat was belangrijk voor de monteurs, want zij moesten elke dag precies weten waar ze volgens de planning zouden monteren.”
Proefwoning
Johan en Gerben Plieger stelden hun appartement beschikbaar voor het inrichten van een proefwoning. “Dit was de allereerste woning waarin we de kozijnen hebben vervangen”, legt Pascal uit. “Zo konden we zien hoe alles precies in elkaar zat en bepalen hoe we het werk het beste konden aanpakken.” De bewoners van de andere appartementen waren welkom om een kijkje te nemen in de proefwoning. “Dat gaf ze een idee hoe we het gingen aanpakken en hoe het er vervolgens uit zou zien.”
De planning
In samenspraak met Pascal werd bij Munsterman de planning gemaakt. “Uitgangspunt was dat één team per dag één woning zou doen: oude kozijnen eruit en nieuwe kozijnen erin. Bewoners hoefden alleen binnen wat ruimte te maken, zodat de monteurs goed uit de voeten konden. Door met twee teams te werken, deden we zo twee woningen per dag.”
Medewerking van bewoners
“Op een enkeling na werkten alle bewoners goed mee”, vertelt Pascal. “Bij oudere mensen die dat zelf niet konden, hebben onze monteurs de meubels aan de kant gezet; geen probleem. Johan en Gerben hebben ons ook heel goed geholpen. Voor het project moesten parkeerplekken vrijgemaakt worden; die hadden we nodig voor de hefsteiger. De avond voordat we zouden starten, belde Johan mij op. Hij zei: ‘Nu staan er nog auto’s op de parkeerplekken, maar wij zorgen ervoor dat die morgenvroeg weg zijn.’ Ook heeft Gerben een paar keer frites gemaakt voor de monteurs: heel aardig!”
Bijzonder hulpmiddel
In het project werd gebruikgemaakt van een grote hefsteiger. “Dat was even spannend want bij Munsterman hadden we hier nog nooit mee gewerkt. Mede dankzij de prima communicatie met het bedrijf dat de steiger opbouwde, is dat heel goed gegaan. Ook de samenwerking met de projectleider van MVGM was prettig: die liet direct de sterkstroom aanleggen die we hiervoor nodig hadden.” Wat maakt de hefsteiger bijzonder? “Hij bestaat uit twee grote masten die tot het dak reiken. Daartussenin zit een beweegbare bak van 30 meter. Hierin plaatsten onze monteurs de kozijnen, het glas en de gereedschappen en gingen ze naar de verdieping waar ze werkten. De bak was tevens valbeveiliging.”
Communicatie
Dat het project soepel verliep, had volgens Johan ook te maken met de communicatie. “De twee montageteams bestonden uit Poolse vakmensen, maar er was er altijd een die goed Nederlands of Engels sprak.” Deden zich toch onduidelijkheden voor, dan sprong Pascal bij. “Dat is ook mijn verantwoordelijkheid als projectleider”, zegt hij. “Eén keer per week ging ik kijken bij de oplevering om te checken of alles goed was gegaan en sprak ik bewoners om hun reacties op de nieuwe kozijnen te horen.” Zonder uitzondering waren die positief. “De vorige kozijnen – ik schat zo’n 40 jaar oud - waren allang aan vervanging toe. Ze waren ook niet goed afgewerkt. Ze waren alleen aan de buitenkant gekit en niet gepurd. Je kon zo langs het kozijn naar buiten kijken; bewoners hadden veel last van vocht en tocht.”
Geen vocht, tocht en geluidsoverlast meer
In de nieuwe kunststof kozijnen is het VEKA profielsysteem SOFTLINE 82 NL toegepast, met de kleur wit (9016). De raamkozijnen zijn uitgevoerd met HR++-glas. “We hebben goede dichtingen gemaakt en alles keurig afgewerkt: goed dichtgekit, gepurd en compriband gebruikt.” Wat heeft het bewoners opgeleverd? Merken ze het verschil? Volgens Johan is het verschil gigantisch. “De geluidsoverlast is weg. Wanneer het raam dicht is, hoor je nu geen geluid van buiten meer. In de oude situatie was er dan altijd nog ruis; die is verdwenen. En als het vroeger hard waaide, voelde je de kou door de woning trekken. Het wooncomfort is enorm verbeterd.” Hij voegt er nog één ding aan toe: “En de samenwerking met Munsterman was heel goed.”
Projectinformatie
Object: | Renovatie: 86 appartementen Heerlen |
Architecten: | – |
Voltooiing: | 2024 |
Profielsysteem: | VEKA SOFTLINE 82 NL, kleur wit (9016). Meer over SOFTLINE 82 NL |
Verwerker: | Munsterman www.munsterman.nl |
Impressies




